Vilken härlig dag!



Idag tog jag ledigt... Hade en inbjudan från Cattis att komma till henne och valla och hjälpa till att ta hem fåren från sommarbetet. Vem kan motstå en sådan inbjudan? Inte jag i alla fall så ledigt fick det bli.

Lin och jag fick börja med att titta på när Cattis vallade korna med Sixten. Dom jobbade fint ihop. Cattis tyckte att vi skulle prova också. Efter lite tvekan vågade vi (eller det var väl bara jag som tvekade...) oss in i hagen till de 7 fjällkorna. Men oj så bra det gick! Lin skötte sej jättebra, höll avstånd till korna, lyssnade på mina kommandon och var allmänt duktig. Så när Cattis ropade att hon tänkte gå iväg och koppla på transporten men att vi fick fortsätta ett tag till så gjorde vi det! Och både Linelutt och jag hade superroligt me dom trevliga kossorna!



Sen var det dags för lite fårvallning då. Vi åkte iväg till fårens sommarbete, en fantastiskt fin hage vid sjön Långhalsen. Den sjön sträcker sej genom 7 socknar, man kan simma från Cattis sommarbete nästan ända hem till mej. Det hade jag inte en tanke på att göra... men det fanns andra som gärna simmade omkring i sjön.





Cattis vallade först en stund med Riffe. Jag försökte komma med lite goda råd... Inte för att jag vet om jag tillförde nåt vettigt, men roligt hade vi! Riffe är en duktig hund och Cattis en klok människa så deras samarbete kommer att bli bra med tiden! Sen vallade jag med Hedvig en stund. Det är jättelängesen Hedvig vallade nåt så jag visste inte riktigt vad jag kunde vänta mej. Hon skötte sig mycket bra och gjorde bl.a. ett jättefint hämt av fåren, vilket ju inte är hennes bästa gren i vanliga fall. Hon var riktigt taggad! Kul när hon är sån!
Dessvärre hade jag lämnat kameran i bilen då så det blev inga bilder på varken Riffe eller Hedvig :-(



Vädret denna dag visade sig från sin allra bästa sida och bjöd på sol, ca 15 plusgrader och nästan vindstilla. Det kändes inte som den sista oktober precis. Så det blev paus med välbehövlig fika i fårhagen. Mysigt värre!



Sen var det lilla Maggies tur att valla med Cattis. Det gick fint, hon har mycket vallning i sej den hunden. Lydig är hon också! Kul att se på dom!



   

Sen drog Linelutt och jag igång vårt pass. Först lite vanlig träning med "back to basic" och sen lite hämt och ganska mycket fösning. Det mesta kändes riktigt bra. Ett bra pass är ett där jag har berömt henne mycket mer än jag har grälat på henne, och så var det absolut idag. Jag tycker inte att vi var oense särskilt mycket. :-)







Vi fick avsluta vårt pass med förtroendet (Tack Cattis!) att ta fåren från beteshagen till en annan hage där dom skulle fållas in och sedan lastas på transporten.



Flytten till hagen gick fint, likaså in i fållan. Lin tyckte det var lite trångt med de 17 fåren i fållan så hon ville inte vara därinne men vi fick i alla fall in den första hälften av fåren i transporten! Inte för att dom var särskilt svåra att övertala men ändå, det var ett riktigt jobb! Sen fick vi åka med hem till gården och lasta ur fåren och ta dom in i lagårn. Dom gick nästan själv, men vi var i alla fall med! Sen tillbaka och hämta resten.



Då passade vi på att träna i fållan eftersom fåren nu var färre och jag fick chansen att berömma när hon gjorde rätt. Det gick mycket bättre. När vi sen skulle ta in dom i transporten var Lin lite för närgången. Cattis ryckte in och dirigerade oss så att det blev rätt, och då gick fåren in lätt som en plätt. Till gården igen för urlastning. Hedvig fick hjälpa till. Det behövdes inte mycket hjälp, fåren ville hem men Hedvig och jag låtsades att det var helt och hållet vår förtjänst att fåren gick in dit dom skulle ;-)

Tiden går fort när man har roligt och när jag åkte hem var klockan kvart över 4 (jag kom dit vid 10!). På hemvägen började det skymma på allvar och vid halv 6 var det nästan helt mörkt. Då kändes det att det faktiskt är november imorron... Klas bjöd på god pizza till middag och nu är det dags för hundarnas kvällspink och sen ett hopp i kanoten. Imorron är det dags att öka på söndagens rid-träningsvärk, ett pass på hästryggen väntar på lunchen! Får väl se om dagens bravader satt några spår i muskelminnet också :-)

Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Lena Eriksson

Va härligt du ser ut att ha det i vackra Sörmland och vilka underbara valpar. Är det Sisco barn?

Ha det så bra och kul att du uppdaterar din sida nu // Kram

2011-11-01 @ 07:34:49
URL: http://www.k9are.webdon.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0