Vinterväntan...


Hedvig i frostigt gräs.


Linelutten kollar läget i den dimmiga skogen.

Passar på att uppdatera lite medan jag dricker förmiddagskaffet. Den här veckan har det varit lugnt på hundaktivitetsfronten. Vi väntar nu på att det ska bli vinter med allt vad det innebär av ridhusträning och skidåkning.


Vacker soluppgång kl 7 på söndagsmorgonen.

Söndag i helgen som var hade vi KM i Vallhundsklubben. Värdig vinnare blev Gittan och Bell som gjorde 2 höjdarrundor i fårhagen. Oj, vad dom var duktiga! Alla ekipagen gjorde 2 rundor och så lades resultaten ihop. Den första rundan gjorde man på den nivå som man har eller ska tävla i, den andra gjorde man ett snäpp högre. Sen räknades poängen ihop. Det var 11 deltagare i varierande klasser. Bordercollie dominerade, ett par kelpies och så Linelutten som ensam aussie. Flera fina rundor var det i första omgången. Annakarin och Is gjorde en jättefin första runda men fick lite problem i den andra. Fåren var genomgående lite stökigare i den andra rundan och det gick lite si och så även för dom tävlingsvana förarna och hundarna.


Gittan och Bell har startat sin andra runda. Domaren Ove och sekreteraren Elsa övervakar.

Vi, Lin och jag, har ju aldrig tävlat i vallning så vi startade båda rundorna på VP-nivå fast med kortare hämt (50 m istället för 100). Första rundan gick hyfsat tycker jag och vi fick lite poäng av domarn också. Fast vi fick inte in fåren i fållan och vi hade en del missar på vägen. Den andra rundan var en mindre katastrof. Lin hade glömt att man lyssnar på sin matte när man är bland får...Hon hittade på både det ena och det andra, och tyckte att hon kunde själv. Dock inte så att hon var dum med nåt får eller bet nåt eller så, nä det var mest att hon fjollade på och gick för nära. Och så var hon tvungen att gå och bajsa mitt i alltihop... Jag kan ju säga att jag inte var så nöjd med henne efteråt. Jag försökte sälja henne till högstbjudande men konstigt nog var det ingen som bjöd... Och av dom 11 deltagarna så kom vi på 11 plats.


Söta Isa som tålmodigt skötte fikaförsäljningen hela dagen.

Nåja, det var en trevlig dag och det var roligt att se alla hundarna. Trevligt folk, god mat och många glada skratt blev det i alla fall under dagen. Och nu när jag smält det hela så är jag i alla fall helt på det klara med att vi kommer igen nästa år! Bara att träna vidare efter vintervilan alltså!

      
1. Pelle tar sig lite fika. 2. Fyra åskådare och en deltagare, AnnaKarin.  3. Marie och världens sötaste BC-valp, Aston från Svarthalls kennel.



Den här veckan har det bara varit vanliga promenader, i slutet av veckan tillsammans med Marita och vovvarna. Lin har slutat löpa nu så vi kan gå tillsammans. En kväll när vi gick sent så var det både dimmigt och mörkt, så vi såg nästan ingenting. Det är väl det värsta med den här årstiden att det blir mörkt så tidigt. Man hinner liksom inte med några uteaktiviteter efter jobbet. Jag har tänkt att jag skulle träna lite spår med Lin. Det har inte blivit av än, men i helgen ska jag försöka göra det.



Nästa helg blir det en helt annan typ av aktiviteter för min del. Min film "ÄlgSune" har kommit med på en filmfestival i Verdal i Norge www.femminafilm.no så jag ska åka dit ett par dagar. Sen på söndagen ska jag till Valsjöbyns filmfestival och visa filmen och prata omkring den och filmarbete i allmänhet. Det är förstås roligt att få visa en film som man gjort, det är ju målet liksom. 



Idag har det snöat lite på morronen men nu är det bara grått och grått och grått ute. Jag ska ta och jobba lite till nu före lunchpromenaden och på eftermiddan ska jag se till att bli klar med en teckning som har varit lite seg att komma igång med. Sen blir det väl after-work, dvs hundpromenad före middan. Och sen får fredagslugnet råda i huset :-))


Det kan ju vara vackert också mitt i dimma och frost.

Trevlig helg!

Kommentarer
Postat av: Lena

Jag tar'na om hon fortfarande är till salu.....

2009-10-24 @ 20:11:16
Postat av: Ingrid

Hmm...nja...jag tror jag behåller henne ett tag till. Men tack i alla fall! Jag kanske återkommer

;-))

2009-10-24 @ 23:12:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0