Nu så...

är det faktiskt dags för en uppdatering. Det har varit lite "körigt på firman" på sistone. Mycket tid har jag tillbringat framför datorn både dag och natt. Och det har bara varit jobb. Visserligen har jobbet varit väldigt roligt men jag har inte velat tillbringa den lilla fritid som varit över med att använda datorn. Nej, jag har istället ägnat den åt att träna, tävla och kursa med hundarna förstås och att umgås med familjen.



 
Lite höstbilder från en tidig morron i slutet av september vid torpet i skogen.

Men det har ju gått en hel månad sen sist, och som sagt, nu är det dags för lite uppdatering. Under blogguppehållet har jag hunnit bl.a. med att vara på 2 vallningskurser och tävlat agility på hemmaplan på en liten inofficiell i Aspås och så våran årliga på klubben i Lugnvik. Och nu i helgen som var, åkte vi till Bollnäs på agilitytävling.

Den första kursen var hos Peter Nilsson i Skinnskatteberg i början av september. En uppföljare till kursen i februari som jag och 5 ausseiägare till gick. Den här gången var det jag, Linelutten och Hedvig, Lena och Diesel, Cia och Peg, Nina och Pysen och Fia med Theo. Jättetrevligt gäng, alla med fina hundar från Windedos.
Kursen var som vanligt mycket givande, Peter är en duktig lärare! Vi hade fantastiskt roligt både på dagarna i fårhagen och hemma i stugan på kvällarna.


Fulla stugan med åssietjejer! Lin, Häxa, Peg, Isa och Hedvig.

   
Nina och Peter analyserar... Tur att vi hade tak! Och leran bredde ut sig.

Nina, Pysen och Peter i fårhagen.

Jag hann tillbringa ett par dagar hos Lena också innan jag åkte hem. Under dom dagarna fick jag uppleva en hel del exotiska saker...Ja, för en norrlänning så var det fantastiska upplevelser! Jag fick plocka gula kantareller! Tänk, det var bara att gå ut en liten bit i skogen så bara var dom där! Många, stora knallgula och härliga! Oj, vad det var kul! Och så fick jag plocka björnbär direkt från busken. Jag som bara sett björnbär i syltform i affären! Och inte nog med det, jag fick plocka plommon och äpplen direkt från trädet också! Och så såg jag majsodlingar! Visste inte ens att man odlade majs i Sverige. Och så sist men inte minst: Vi hann med 2 besök på Slagstaglass innan dom stängde för säsongen. Visst är det fantastiskt vad man kan få vara med om bara för att man har vänner i södern!

 
Kantareller!    Vi hann!

På vägen hem stannade jag till i Enköping hos Cia och vallade lite på hennes får. Dom är lite speciella så det var inte helt lätt, men väldigt kul och lärorikt. Och alltid lika roligt att träffa Cia förstås!


Dom är väldigt söta, Cias får. Men inte helt lätthanterliga.

 
Det finns stora fält att valla på. Cia och Peg i 25:an.

Den andra kursen var för ett par veckor sedan. Då kom Peter hit till oss. Vi höll till hemma hos Gittan i Mo. Då var det en blandning av BC:ar och aussies, jag och Lin, AnnaKarin och Is (och lite Vie), Gittan och Bell, Boel och Flash (och lite Scott), Tove och Isa. Den 6:e platsen delades mellan Harriet med Voys och Marie med Copee som deltog en dag var.
Lika rolig kurs denna gången, och himla kul att vara på hemmaplan med kända får och marker. Inspirerande att träna vidare förstås!


Kursarna utplacerade i "Kallebacken" hos Gittan.

   
AnnaKarin och Boel. Tove hade roligt! Fint väder hade vi också!

Inga dåliga ytor! Peter blev sugen på att flytta hit han också...

Den inofficiella agilitytävlingen i Aspås var en jättetrevlig tillställng med gott fika och ett dignande prisbord. Vädret var också bra, även om det var lite kyligt och blåsigt. Lotta gjorde som vanligt ett bra jobb med banor och domarsysslor. Jag fick äran att döma i mediumklassen eftersom Lotta själv ville tävla med sin hund. Och än en gång kan jag konstatera att domarjobbet inte är så himla enkelt. Men roligt var det!


Lite ovanlig placering för en agilityplan. Men som gjort för "Haleluja-moments"!

   
Tävlande väntar på sin tur. Harriet och dom söta Grabbarna Grå.

Agilitytävlingen här på hemmaklubben i Lugnvik blev en lerig tillställning. Men bortsett från vädrets makter som man ju inte råder över så var det ett bra arrangemang. Många arbetsvilliga funktionärer och trevlig stämning gjorde att de 2 tävlingsdagarna flöt på, och jag tror att de flesta tävlande var nöjda trots att dom nog fick tvätta både kläder, skor och hundar efter helgen. 
Jag tycker att det är svårt att koncentrera sig på att tävla när jag är funkis samtidigt, så därför blev det inte några resultat att skryta med för mig. En 2:a plats med laget gjorde att jag i alla fall fick en rosett med mig hem. Och inte en bild tog jag på hela helgen...

Mellan kurserna och tävlingen har vi tränat en del, både agility och vallning. Dock inte så mycket som jag skulle önska. Men när vi tränat har det varit bra i alla fall. Tonvikten i vallningsträningen har legat på fösning och flankering. Det går bättre och bättre och Lin utvecklas hela tiden. Jag tycker att det är så roligt att hon är så intresserad av vallningen. I agility går det ganska bra också, men Lin har fortfarande problem med koncentrationen och flippar ibland ur och hittar på eget. Men det går framåt där också. Vi måste bara träna mer.

Och så har jag jobbat då...Men nu är jag klar med det jobb som har varit mest akut. Det känns skönt men det är också en bra känsla att jag har flera jobb i gång. Några är redan påbörjade och några är på gång. Så brukar det inte vara i min branch så jag är ganska nöjd med jobbsituationen just nu. Endera dan blir jag nog rik...


Linelutten, alltid på språng!

   
Ytterligare några höstbilder...

Ibland är det vackert!

Ja, så var vi då till till Bollnäs och tävlade agility. Det var så roligt att åka iväg en sväng. Vi lyxade oss och bodde på Scandic. Gittan och jag delade rum och tävlade både lördag och söndag. I lördags var det bara klass 3 och lag och på söndag var det klass 1 och 2. AnnaKarin var med bara på lördag, lilla Vie är ju för ung för att tävla.
Men det gick bra för AnnaKarin och Is, dom vann hoppklassen och därmed är dom klara för SM! Och där blir dom nog farliga!


AnnaKarin överst på pallen! Vi hoppas det kommer att se ut så på SM också!

Vi kom 4:a i hoppklassen med laget, trots att vi bara hade 3 hundar med. Bra jobbat av oss! I agilityklassen gick det inte så bra, där blev vi diskade.
Hedvig och jag diskade oss i båda klasserna också. Diskningen i hoppklassen var lite speciell för lilla Vidved for iväg rakt fram efter en tunnel och över ett hopphinder, trots att jag ropade på henne från sidan på tunneln. Hon brukar ju vara så lyhörd och göra precis som jag säger, men då hörde hon inget. I agilityklassen hade hon 2 tunnelingångar och en balansbom att välja på, och hon valde ena tunnelingången. Hon skulle ha valt balansen...


Lördag morron var det så här vackert utanför hotellet. Nästan som en tavla...

och en tavla till...

och en till!

På söndagen vann Gittan och Bell hoppklassen och gick upp i klass 2. I agility är dom redan i 2:an. Linelutten och jag diskade oss även denna dagen i båda klasserna. Men faktiskt så gjorde hon ett jättefint hopplopp. Det var bara det att hon missade däcket på upploppet. Det var ett smalt silvrigt däck och inte det vanliga bredare. Och hon har ju rätt bråttom så hon hinner väl inte se sig för. Nåja, det går i alla fall bättre och bättre. I agilityloppet höll hon ihop jättefint i 2/3 av banan. Sen strulade det till sig vid gungbrädan och det blev en disk. Men jag var ändå nöjd med hennes insatser under dan. Konstigt att vara nöjd med 2 disk, men det kan man ju faktiskt vara i den här sporten.


Gittan överst på pallen! Fortsätter dom så här så är klass 3 inte långt borta!
 
Lin har stenkul! På hemvägen mötte vi snövädret...

Och igår kväll snöade det rejält här hemma. Det mesta har gått bort idag men det är ändå vitt på sina ställen.
Gittan och jag vallade igår eftermiddag innan det började. Lin fick göra några ganska långa hämt och det gick riktigt bra! Idag hann jag också med ett litet pass i fårhagen och det gick även då riktigt bra. Sista hämtet och fösningen var jag jättenöjd med! Kändes faktiskt som om vallprov inte är ett omöjligt mål!


Utsikt mot fårhagen imorse. Fåren var inte så glada...

 
Promenad med Marita, Linus och Eddie mitt på dan.


En riktigt vacker dag, solen värmde ordentligt. Det kändes mer som mars än oktober.

Kommentarer
Postat av: Carin

Long time no see.....



Oj vad snö ni fått! Här håller sig snön borta än så länge! Är det sluttävlat i Agility för säsongen nu? Vi har en tävling kvar - i Jokkmokk 14-15/11 - lite långt att åka, men är man sugen så är man.....



Ha re bra!



// Carin

2009-10-08 @ 22:51:10
URL: http://gimikhi.bloggsida.se
Postat av: Trombi

Men min lilla systerdotter Lin, va söööööööööt du e!

Själv har jag fått en liten en här hemma. Som gillar får!

Hoppas vi ses på agilitybanan nästa år!

Morbror Trombi

2009-10-09 @ 17:08:30
URL: http://ellesdogs.wordpress.com/
Postat av: Catti

Tack! :) Vad roligt med en uppdatering här igen! Grattis till Anna-Karin och Is! :)

2009-10-10 @ 12:03:48
URL: http://bcspeed.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0