Fårpromenad


Fösning vid torpet.

Måste bara berätta att Linelutten och jag tog en lite fårpromenad nu på morronen! Oj, vad vi hade kul! Vi tog fåren med oss och promenerade upp till torpet i skogen i finvädret. Lin var jätteduktig på vägen upp och höll fåren fint hos mej hela tiden. Nån gång ibland fick jag hjälpa till med ett kommando, men hon skötte det nästan helt själv. Väl uppe vid torpet så tränade vi fösning och flankeringar. Jag satte lina på henne bara för träningens skull och precis när jag gjort det och gått en liten bit så såg jag 3 rådjur lite längre fram...Som tur var så såg varken fåren eller Lin dom. Annars kanske jag hade fått med mej 9 djur hem, eller så inget alls :-))  Fösningen gick fint så jag knäppte bort linan och jobbade vidare utan den. Vi tränade lite fålla/grindöppning också med hjälp av balarna som står däruppe. Det är ju lagom öppningar i dom för att gå igenom. Bra att ha lite hinder att sikta på.


Lin håller kollen!

Jag var ju tvungen att prova ett o annat långt hämt också förstås. Det gick väldigt bra, särskilt åt vänster. Det är ju högerhämten som gått bäst tidigare så jag har nog tränat mera vänster på sistone.


- Dom har bråttom hem, matte! Men va inte orolig, jag fixar det!

När vi gick hem blev det ju lite stökigare att hålla fåren hos mej för dom hade ju lite drag hemåt. Men det gick bra det också, fast med lite mer hjälp av mej än vad som behövdes på bortvägen.

Lin var ganska trött i huvudet när vi kom hem till lägdan där vi har fårhagen men hon jobbade faktiskt ända hem så jag är jättenöjd med henne! Just idag är hon alltså inte till salu...;-))


- Va, till salu? Jag? Nä nu får du väl skärpa dej!

Kommentarer
Postat av: Birgitta

Förstår att ni hade en härlig tur i det vackra höstvädret. Lin har verkligen utvecklats bra den här säsongen. 50 meters hämten hon gjorde i tisdags var kanonbra. Vallprov nästa år ! Det fixar ni galant.

Birgitta

2009-10-10 @ 20:02:13
Postat av: Elle, Trombi & Ed

Ja, en BC, eller som ja å min kompis brukar kalla dom - en fuskishund ;-)

Eddan har hitintills verkligen levt upp till mina förutfattade meningar om att BC är extremt lättränade! Och ååååå vad ja gillar de ;-)

Kul att läsa om Lins äventyr med fåren!

2009-10-11 @ 20:11:51
URL: http://ellesdogs.wordpress.com/
Postat av: Mackan

Vad kul att ni utvecklats så bra i vallningen! Är förstås avis på dina läger för Peter...mitt blev framflyttat som jag skulle på i helgen.



50 meters hämtet som din kompis kommenterar ovan låter ju kanon! Heja!



Fina bilder och trevliga dagar trots mycket jobb verkar du ha. Synd att du måste plocka bort agilitybanan för säsongen.



Ska du inte tävla i helgen som kommer? Har för mig att du anmält till AHBA vallningen?



Ha det gott!

KRAM Mackan

2009-10-13 @ 10:29:55
URL: http://www.skippo.org

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0