I have been to Hell...

...men kom helskinnad hem igen!;-)) I Hell var det kallt och mörkt. Det borde väl åtminstone ha varit skitvarmt...eller hur?


Nåja jag bytte bara tåg där när jag var till Verdal på filmfestivalen. Oj, vad det var skoj! På festivalen alltså. Röda mattan, champagne och små snittar. Massor av bra filmer. Trevliga människor. Härligt var det också att få lyssna på det norska språket som jag älskar att höra! Jag tror jag har varit norsk i ett tidigare liv. Fick också lyssna till det danska språket en hel dag med regissören Annette Olesen som också visade 3 av sina filmer. Väldigt intressant och lärorikt seminarium och jättebra filmer, särskilt den som hette "Små olyckor" Se den om ni får tillfälle!  Mer om detta här: http://www.femminafilm.no/2009/no/nyheter/annette.html Och så var det naturligtvis himla roligt att sitta med i salongen när min film visades och höra reaktionerna från publiken. Det var första gången som jag själv såg "ÄlgSune" i riktig biosalong med bra ljud och den kändes faktiskt bara bättre på stor duk!

   
Så här såg det ut när vi åkte till Verdal över fjället. Klockan är ungefär halv 8 på morronen.


Festivalprogrammet i foajén.


Eftersom det bara var kvinnliga regissörer var detta festivalens "logotyp".

   
Hemresan gick från början längs den norska kusten. Klockan är omkring 18 på kvällen.

Efter Verdalsbesöket, som varade från torsdag till lördag åkte jag på söndag morron till Valsjöbyn i norra Jämtland för att visa "ÄlgSune" och prata om mig och mitt filmjobb. Det är lite svårt att prata om mig själv i 20 minuter som dom önskade så jag pratade och visade lite små animationer och snuttar ur mina andra filmer. Det gick bra om jag får säga det själv. Applåder fick jag i alla fall ;-)) Klas följde med dit, det var trevligt att ha chaufför och sällskap. Varken Klas eller jag hade varit där förut. Det var vackert både där och på vägen dit, även om vädret inte var det bästa.



   

Sen rullade veckan på med jobb både hemmavid och på kontoret i stan. Alltid kul att vara på kontoret med övriga Tantilooperna www.tantiloop.se  Det är alltid mycket skratt och man blir så upplivad av att umgås med dom. Vilken tur jag har som har så himla roliga arbetskamrater och så kul jobb!

Inte mycket hundaktiviteter i veckan förutom promenader och så förstås torsdagsträningen i Dille. Den här veckan var det unghundarnas tur. Träningen för dom är fokuserad på grunderna i agilityhandling. Det passar Lin väldigt bra för hon behöver gå tillbaka till enkla övningar och bli bättre på att fokusera längre stunder. Jag tycker att det gick jättebra i torsdags och hon orkade verkligen jobba med mej hela tiden. Hon är duktig på att jobba fastän det är hundar och människor överallt runtomkring henne. Kul, kul! AnnaKarin hade fixat jättebra övningar. Hon har lovat att planera träningen åt oss, vilket jag tycker är väldigt bra. Så slipper jag tänka så mycket själv ;-))

På fredag vid lunchtid var det så dags att packa in sig i bilen och åka med AnnaKarin och Gittan till Rättvik. 2 dagars agilitytävling i Körhallen väntade. Eftersom det bara var klass 3 och lag-klasser så fick våra unga hundar stanna hemma denna gången. Det gjorde ju också att vi klarade oss med en bil. Vädret var lite stökigt när vi åkte med snöglopp och regn. Det var inte snöfritt förrän strax före Rättvik. Vi bodde som vanligt på "Hotell 4 hästar". Trevligt bemötande och fina rum och hundarna är välkomna.


Lägg märke till handduken som är vikt som en svan...och gosedjurskatterna på kudden. Pyssligt värre!

Några topplaceringar blev det inte för Hedvig och mig, varken på lördagen eller på söndagen. Is och AnnaKarin hade en helg med fint flyt och vann en klass och blev 4 i den andra på lördagen. På söndagen fick dom lite småmissar så då blev det inga placeringar. Gittan och Tito gjorde fina lopp båda dagarna men hade tyvärr lite småmissar vilket gjorde att inte heller dom lyckades placera sig. Eftersom vi var bara 3 i laget var vi ju lite sårbara och lyckades inte heller där riktigt bra, men en 6:e plats blev det i alla fallpå lördagen. 

Jag hade oturen att stuka foten rätt rejält i första loppet på söndagen. Trodde inte att jag skulle kunna springa nåt mer den dan så AnnaKarin fick köra en ytterst motvillig Hedvig i det individuella agilityloppet. Jag tror inte att varken Hedvig eller AnnaKarin tyckte att det var värst kul... Så jag bestämde mig för att försöka klara av att köra de 2 lagloppen i alla fall... Jag lindade foten, satte på en extra strumpa, på med dom högskaftade storkängorna, snörde åt dom så hårt jag kunde och så sprang jag... eller snarare linkade jag mej runt i båda loppen. Vi nollade i alla fall även om jag inte vet om vi klarade tiden. Hedvig var i alla fall glad att jag hängde med henne ut på banan! Jag vet inte vad vi fick för placering i det sista loppet där vi faktiskt hade alla 3 hundarna i mål. Vi åkte nämligen hemåt så fort vi hade kört sista loppet för att hinna så långt som möjligt innan det blev mörkt.

Hemresan gick i alla fall bra. Jag satt med foten i högläge hela vägen. Vi rastade i Sveg och intog en sk "nödproviant" dvs Sibyllamålet på Skogers korvkiosk. Kom hem vid 21-tiden. När jag öppnade ytterdörren stod en liten Lin innanför dörren. Hon stod alldeles stel tittade på mej som om jag kom från yttre rymden eller nåt. När jag sa -"Hej Lin!" så kom hon försitktigt fram till mej och nosade på mej, fortfarande tveksam till om det verkligen var sant att jag kommit hem igen. Men till slut så vågade hon hälsa ordentligt. Vi gick ut och hämtade Hedvig i bilen, Lin kände igen henne direkt i alla fall. Hedvig var lite spänd i början men det gick till sig rätt fort. Efter en stund hade dom glädjerejs på gräsmattan som vanligt. 

Tillbringade den mesta tiden med foten i högläge igår och fick inte så mycket gjort. Jag knäckte nog till nåt i ryggen också för jag har nåt som gör förbaskat ont där också. Ja, ja, det är väl åldern. Vi skojade om det i söndags och sa att vi från o med nu skulle köra lagloppen med lindade fotleder, knäskydd, armbågsskydd, flytväst och cykelhjälm. För säkerhets skull liksom ;-D.

Eftersom jag inte tog några bilder från tävlingen så kommer några hundbilder från i promenaden fredags som avslutning på dagens blogg.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0