Sammanfattning av helgen

Ja, man kan väl säga att det var en hel del som inte blev av den här helgen. Den första besvikelsen över att MH:t inte blev av lade sig och jag såg fram emot att få åka på vallningskursen lördag-söndag.  Men på fredag morron ringde instruktören och sa att den var inställd pga av avhopp, så vi blev för få deltagare. Blev jag förvånad? Inte alls.


Ännu kan molnen och hundarna spegla sej i badviken..men inte så länge till.
    
  

I alla fall så kan vi ju börja med torsdag den sista april. En tidig morronpromenad med vovvarna. Sen tog jag bilen och for till Järpen och tröst-shoppade på Lundhags årliga utförsäljning. Kom hem med en kasse grejor förstås och en mycket lättare plånbok. Men fina grejor köpte jag i alla fall, både till mej och Klas. Johanna vill inte ha "såna där sportkläder". På vägen hem stannade jag på Kretsloppshuset i Mörsil och åt lunch. En verkligt delikat laxpudding blev jag serverad. Jag bara ääälskar laxpudding! Bra drag att stanna där alltså.

 
Utanför Lundhags friluftsbutik såg jag den här lilla tussilagon. Snacka om vilja och kraft. Rätt igenom asfalten bara!

På kvällen besökte Klas och jag min kompis Karin som fyllde år. Vi satt på hennes nybyggda uteplats och fick jättegod mat och gott vin tillsammans med ett helt gäng av Karins glada tjejkompisar. Johanna var med sina kompisar på stan och firade valborg. När det började skjutas raketer åkte vi hem till Åsnegården och firade tillsammans med vovvarna utan raketer. Jag tog en promenad med vovvarna till torpet. Det var en härlig kväll, ljummen och klar. Fåglarna kvittrade som galningar. Mysigt värre alltså.


Stora trädet i kvällsljus, och en liten månskära syns på himlen.

   
Copee, min snälla och goa inhysing. Han vickar alltid på huvudet så gulligt när man pratar med honom. Han hade det lite besvärligt med Lin för hon blev ju väldigt spännande när hon började löpa. Men han tog det väldigt bra, inget gnäll eller bråk. Men det var tur att Harriet hämtade honom på fredag kväll för då försökte han att sätta på Lin så fort han kom åt... Fast Johanna saknar honom, dom blev verkligen kompisar. Han sov i hennes rum på natten, även om hon inte var hemma. Nåja, han är i alla fall välkommen tillbaka en annan gång!


Det börjar grönska på lägdorna vid torpet.

   
Och mitt i det gröna hittade vi en snöfläck. Alla hundarna rullade sig och jag var tvungen att kliva omkring lite i snön jag också. Mina blekvita ben (som aldrig har varit snygga men i alla fall brunare) syns knappt mot snön...

Fredag var en varm dag. Jag tillbringade nästan hela dagen utomhus i den stekande solen. Promenader, krattande, agilityträning...you name it. Framåt kvällen var näsan rätt så röd faktiskt. Vi gick också till grannarna Marita och Bertil och morsade på den nya familjemedlemmen Eddie. Så söt! Han ser ut som nåt dom köpt i leksaksaffären. Linus uppförde sig som en riktig farbror och talade med barsk röst om vad han fick göra och inte. Ta tuggbenet var inte tillåtet. Fast efter en stund med lite övertalning gick det bra i alla fall.


Visst är han söt, Eddie Cochran, som han heter i stamtavlan.

   

Vi intog en god middag ute på altanen. Johanna hade som vanligt åkt till stan så Klas och jag var ensamma hemma. Vi blev sittande på altanen länge för det var så härligt väder. Sent på kvällen kom Harriet och hämtade Copee. Hon hade bråttom hem för hon hade suttit i bilen mest hela dan och var helt slut. Hon hade varit till Gäddede...Frivilligt!


Förrätten på fredag. Jag tyckte det var så fina färger. Gott var det också!

Lördag förmiddag var jag tvungen att jobba lite. Några teckningar skulle scannas in och bearbetas för att läggas i en mapp och skickas iväg. Dom ska användas till att försöka lite mer jobb. Vi får väl se hur det går. Det tar alltid längre tid att göra sånt, så halva dan hade nästan gått innan jag var nöjd. Sen tog jag en vända med krattan på gräsmattan. Många löv blir det...
Klas for iväg till stan för att fixa farfars bil. Han skulle byta däck och tvätta den efter att den stått stilla hela vintern. Sen tog han med sig farfar hit på lite lördagsmiddag. Johanna var också hemma för omväxlings skull. Det blev grillad fläskfile med klyftpotatis och kantarell&cognacssås, och stekta äpplen med vaniljkesella till efterrätt. Och lite kaffe på det. Harriet kom hit en sväng innan middan och fixade håret på Klas. Han blev sååå snygg. Hon är duktig på att klippa till folk, Harriet. ;-)) En kopp kaffe hann hon förstås med. Jag försökte bjuda på middag men hon skulle själv ha gäster. Hon beskrev pajen hon skulle bjuda på och efter den beskrivningen blev hon tvungen att lova att bjuda oss på den pajen nån gång. Så gott det lät! Det ser vi fram emot!
Efter middan skjutsade Klas hem farfar och Johanna åkte med till stan för att gå på födelsedagsfest hos en kompis. Jag tog vovvarna och gick en vända i skogen. Det var lite kyligt men väldigt skönt. Nu är äntligen hela vägen till torpet bar och ganska torr så det är så lätt att gå. Inne i skogen är det fortfarande väldigt blött, men inte värst mycket snö kvar i alla fall.

Idag är det söndag. Förmiddan tillbringades på agilitybanan tillsammans med AnnaKarin och Gittan och alla vovvarna . En liten ny stjärna var med för första gången till Åsmundgården. Det var förstås lilla Vie Isdotter. Oj, så söt hon är! Kajsa var med och passade den lilla åt AnnaKarin medan hon tränade Is.


Lilla Vie Isdotter, söt som socker! Vad ska det bli av dej då?

Vi tränade några av kombinationerna från Åsa-kursen. Det är ju en hel del nya rörelser som man måste få in i kroppen. Inte alltid så lätt, men väldigt kul. Det är härligt att vi är igång med träningen igen. Jag hade bara Hedvig med på förmiddan för Lin löper ju och är lite fjollig just nu. Jag tog en sväng och tränade med henne på eftermiddan i lugn och ro. Det gick faktiskt jättebra. Gungbrädan börjar funka bra. Nu tar hon den helt själv utan att jag håller emot och tycker inte att det är otäckt längre när den slår över. Och så tränade vi slalom. Den går också jättebra. Det verkar som om hon fattat att hon ska gå klart hela för att få belöning. Ganska fort går det också och hon ökar farten för varje gång vi tränar tycker jag. Nu ska vi börja lägga in hinder före och efter också. Lite hoppkombinationer provade vi också på. Och startträning. 

Jag har anmält oss till vallningstävling i Skärblacka i juli...Det känns lite nervöst men man måste ju våga lite annars kommer man väl ingenvart i träningen heller. Bra att ha ett mål med tidsgräns. Och så har jag anmält Lin till hennes första agilitytävling i Skutskär den 2 juli. Så jag hoppas hon har mer än 4 månader till nästa löp... Men innan dess ska vi (förhoppningsvis, får jag väl lägga till så att det inte skiter sej med alltihop...) till Knivsta, Umeå, Nordmaling och Sveg...

Avslutar med en av Harriets höjdarbilder på pappa Noah, lilla Lin och faster Pippi!


Foto: Harriet Ingholm

Kommentarer
Postat av: Marie

Vad tråkigt att allt krockade den här helgen Ingrid... :( Tusen tusen tack iaf för att ni tog så väl hand om lilla Boopen!!! Jag kommer på tisdag på vallkursen, för att kika lite (och kanske få vara med, men det är inte klart än)

Kram - Marie, Copee & River

2009-05-03 @ 21:14:09
URL: http://www.copee.dinstudio.se
Postat av: Harriet

...och släkten i Kork fyller på här...

Tack för en härlig blogguppdaterimng Ingrid! :-)

2009-05-03 @ 23:15:46
URL: http://www.noah.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0