"De e mycke´nu..."

Ja, tydligen är det lite för mycket aktiviteter just nu för det är lite dåligt med uppdateringarna.  Men det hör ju faktiskt årstiden till. Det är härligt med dom ljusa kvällarna, man hinner ju göra så mycket mer utomhus än man hinner under den mörka årstiden. Kurser som ska hållas och kurser som ska gås och en massa träning däremellan. Och så har vi gjort årets första tävling i helgen.


Knivsta brukshundklubb. Banvandring för medium på agilityklassbanan söndag.

Tävlingen i helgen var i Knivsta, dvs nästgårds som vanligt...bara 60 mil. Vi åkte iväg i fredags och kom hem sent i går kväll. Scandic Uppsala var vårt tillfälliga hem. Schysst frukost och bra sängar. Det var hundutställning i Österbybruk  så hotellet var fullt med fluffiga golden retrievers, slanka salukis och en och annan dandie dinmont terrier. Och så våra hundar då, en stilig bordercollie (Is) och en fällande aussie (Hedvig) som strödde små pälsbollar i korridoren. Våra småttingar Lin och Vie var uthyrda över helgen. Vie var med husse Gert och lill-matte Kajsa ute på små äventyr hemikring och Lin reste runt i norra Sverige tillsammans med Harriet, Noahpappsen, Voysbrorsan och faster Pippi.


Ett knippe shelties som vi träffade på nånstans på vägen.


Och själva tävlingen gick väl hyfsat, åtminstone bitvis. Lördagens resultat med Hedvig var en nollad 9:onde plats i agilitylopp 1 och en SM-pinne, 5 fel i agilitylopp 2 och en disk i hopploppet. Is hade 2 jättefina lopp men med 5 fel i båda och en disk.
Söndagen blev en upplevelse utöver det vanliga... Första agilityloppet gick bra med Hedvig, en nolla och en 12-plats, Is diskade sig. Under loppet jobbade AnnaKarin och jag som inropare halva loppet var. Dvs AnnaKarin var inropare när jag körde och tvärtom. Det var ganska struligt för många var tvungna att byta startnummer för att dom hade starter på den andra banan så bitvis blev det lite halvkaos. Men vi fick ihop det till slut i alla fall. Sen hoppade jag direkt över till nästa bana och satt som skrivare under mediumklassen där. Sen var det dags för hopplopp 1.
Det hopploppet blev hyfsat. Hedvig fick 5 fel i slalom och 5 fel för kontakt när vi krockade vid ett hinder. Men det kändes ändå rätt bra, hon hade bra fart och driv. Is diskade sig då han tog fel tunnelingång.

Det andra hopploppet blev en total katastrof för mig och Hedvig. Fast mer för mig än för Hedvig faktiskt. När jag startade ställde jag Hedvig och gick förbi dom 2 första hopphindren, ställde mig vid det 3:e och kallade på Hedvig. När jag sen vände mig om för attt visa på det 4:e hindret så hade nån flyttat på det! Det stod alltså inte där jag trodde det skulle vara utan jag visade Hedvig på helt fel hinder! Sen blev det jättetilt i huvudet på mig, jag visste inte alls var jag var på väg och stackars Hedvig fick inga som helst ledtrådar av mej. Tack och lov tyckte hon det var rätt ok ändå, så hon tog inte illa vid sig av min plötsliga sinnesförvirring men jag bestämde mig för att aldrig mer sätta min fot på en agilitybana utan istället börja samla frimärken med fjärilar på. Och om det finns en plats ledig i "Förvirrade-tanter-med-total-blackoutvarning-klubben" så ska jag genast gå med där också. Naturligtvis var det ingen som hade flyttat på hindret! Jag hade helt enkelt missbedömt vinklarna i banan och gjort en klantig banvandring. Loppet blev en hemsk upplevelse som dessutom finns på film! Jag vaknade i morse och kände att det var precis lika hemskt idag. Inte vet jag om jag kan skylla på att min hjärna inte orkade med både inroparkaoset, skrivarkocentrationen och så dom 3 loppen på det, men jag tror inte att det är nån ursäkt värd namnet. Vi får se om jag nånsin kommer över detta skamlopp eller om jag får ta familjen och hundarna med mig och flytta till Svappavaara och börja odla hjortron eller nåt vid sidan av frimärkssamlandet...

För Is och Annakarin blev det däremot ett topplopp! Dom gjorde ett superfint lopp med en väldigt snygg slalomingång (!) och kom 2:a nån fjuttig hundradel eller nåt efter vinnaren. Och tog dessutom sitt första Cert i hoppklass! Det ni! Grattis, grattis! Det bådar gott inför sommarsäsongen!

Nu ikväll har Linelutten och jag varit på vallkurs i Dvärsätt. Det var jätteroligt. Vi körde korta intensiva pass i fållan för att få upp intresset hos henne. Lite bus fick hon också. Gittan och Eva hade samrått och tyckte att jag skulle prova det eftersom Lin gärna åt bajs istället för att kolla på fåren. Jag tror att jag har hållit lite väl hårt i henne så att hon tappat lite lust och fart. Och det gick väldigt bra ikväll tyckte jag, så det var nog ett bra grepp. 

Ikväll har jag också pratat med en snäll fårägare som ska låna mig några får så att jag har en egen liten fårgrupp och verkligen kan träna dagligen. 6-7 tackor kommer i början på nästa vecka. Dom ska visst vara väldigt tama, men inte så invallade.

I morse samrådde jag med min veterinär och bokade in en operationstid för Hedvig... Hennes juvertmör har kommit tillbaka och måste tas bort så vi får tävla 2 helger till och sen opereras hon och får vara sjukskriven till i mitten av juli. Det betyder att hon inte kan starta i Skutskär men det får vi ta. Huvudsaken hon blir frisk. Jag får ju starta Lin för första gången i Skutskär om hon nu inte tänker löpa var 4:e månad förstås...

Här kommer lite blandade bilder från den gångna veckans olika aktiviteter:
   
1. Tibast i skogen  2. Tackor på vallkursen  3. Instruktören Evas valp.

   
4. Whiskyflamberad oxfilé hos Ingela och Örjan. Mums!! 
5. Gittan och Bell vallar på kursen.


6. Guds hand eller vad???

   
7. Vie på väg in till fåren, Boel och Gittan med hundar på väg ut och Lin längtar in! 
8. Lin kollar in den nyaste medlemmen i flocken, lilla Vie. 

 
9. Två tanter som spelar hundbandy? 
10. Två tanter som spelar fårbandy?


Nä nu är det dags att hoppa i kanoten, imorron är det en fullspäckad dag på jobbet! Vi får se om det blir träning imorron kväll eller om det blir till att sätta fårstängsel istället eller både och...

Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Jag har hört att man kan sätta sådan där GPS ¨på hundar.. kanske du kunde ha en också. Var glad i alla fall att du gick vilse på en inhägnad bana. Hur ska det gå när du börjar med spår? Kanske är bäst med frimärken med hjortronsmak i alla fall eller hur det nu var. Och Svappavaara... varför det.. ta Sörmland vet jag. Hur svårt kan det va'? KOm ner hit så ska vi hjälpa dig.. vi är hjälpsamma som attan och skrattar aldrig åt våra vänner :)

Lena

2009-05-26 @ 16:20:02
Postat av: Nina

Stort Grattis till era framgångar på agilityplanen! Synd att jag inte visste att ni skulle tävla, då hade jag varit på plats, för alltid lär man sig nåt brukar jag säga, och då hade jag fått lära mig att memorera banan innan start är att rekommendera, fast jag har ju fått ett hjärnsläpp,så det kanske inte är så lätt?

2009-05-27 @ 11:54:25
Postat av: Marie L

Hej det var kul att träffa er i Knivsta.Stort grattis till SM-pinnen! Kom just på att den "lilla blå tiken" är ju släkting eftersom Tintin ä pappan, så Hedwig är ju "faster" till henne (Älvan som tiken kallas alltså).

He det gott i sommarvärmen!

2009-06-01 @ 13:46:11
URL: http://www.123minsida/Minos
Postat av: Harriet

GRATTIS INGRID!!!!!!

NI är BÄST!!

2009-06-07 @ 10:45:01
Postat av: Catti o Calippo

GRATTIS till championatet! :)

2009-06-08 @ 08:19:59
URL: http://bcspeed.webs.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0