Vad gör vi egentligen i snön?

Torsdag förmiddag:
Ibland blir jag bara så trött på vintern. Det är ju härligt med all snö och visst är det jättebra träning både för mig och hundarna med skidåkning och snöpulsande. Men det blir ju egentligen bara konditions och muskelträning. Det blir liksom inte av att jag tränar andra saker. I vinter har jag i och för sig lagt en hel del tid på att träna Lin att inte vara intresserad av viltspår. Hon drar gärna iväg i harspår och annat och lyssnar inte på mig. Så det känns som om det har tagit en stor del i träningen i vinter. Jag vill ju gärna att hon ska kunna vara lös i skogen även under sommarhalvåret. Hedvig är ju precis tvärtom. Hon är så himla bra på att lyssna och skulle nog aldrig komma på att jaga nåt som jag inte tillåter. Skogsfågel är det som är tillåtet för henne, och det gillar hon. Hon behöver få lite motivation att vilja gå iväg ifrån mig annars går hon mest hos mig, strax bakom mig, när vi är ute.

Nu går jag med Lin på vägar där jag vet att det finns mycket hare och rådjur. Hon får gå med flexikoppel och har ett halsband på sig som jag kan spruta citronspray med en fjärrkontroll ifall hon drar iväg i ett viltspår eller efter ett djur och inte lyssnar. Jag tycker att det har blivit bättre men är ännu inte säker på nåt sätt. Så småningom ska jag släppa flexit och ha lina på henne tänkte jag. Och förhoppningsvis så ska det så småningom funka att ha henne helt lös. Men innan dess vill jag se att hon reagerar på rätt sätt när hon verkligen har ett djur inom synhåll och inte bara känner doften. Hon får ju givetvis beröm dom gånger hon väljer att titta på mej eller kommer till mig. Fördelen med vintern är ju att jag kan se vilken sorts spår det är som hon intresserar sig för. Jag vill ju inte förstöra intresset för människospår.



Här är vi på "Björnvägen" som jag kallar den för att vi såg färska björnspår på den en vårdag när vi var ute och red. Tack och lov såg vi inte björnen. Och jag hoppas slippa se nån framöver. Vägen är som ni ser rätt så lång och rak. Tyvärr måste man gå samma väg tillbaka, men den är lätt att gå så det gör inte så mycket.

Den enda andra träning som jag verkligen gör med Lin är ju förstås slalom. Det går ganska bra och hon tar nu en hel slalom utan hjälp av bågarna. Hon går nästan alltid in från rätt håll oavsett var hon kommer ifrån. Det går inte så fort än men det kommer nog med säkerheten. Vi jobbar ofta med slalomen delad i 3 delar och ställd i en triangel. Det är ett bra sätt att bara jobba framåt och inte ta om när det blir fel. Och så behöver man inte så stor plats, vilket är en fördel nu när det är så mycket snö och inte så mycket plogat. Jag vill ju gärna byta ställe för träningen så att jag inte gör lika hela tiden.

Sen har vi ju agilityträningen i ridhuset varannan torsdag så ikväll ska vi iväg! Den är ju himla rolig men ibland tycker jag det är svårt att träna nåt riktigt med Lin. Om man har båda hundarna med, som jag har, så är det lite svårt att byta mellan dom och göra träningen vettig för båda. Förmodligen är det jag som är dålig på att tänka till om hur jag ska göra. En sak som är bra med ridhusträningen är i alla fall att Lin har lärt sig att inte bry sig så mycket om det runt omkring. Hon är lugn och sansad medan jag tränar Hedvig, oavsett om hon sitter bunden eller ligger i buren. Fast hästbajset är en höjdare tycker hon. Ibland är det svårt att få henne att strunta i det och koncentrera sig på det vi gör.

Med Hedvig tränar jag egentligen ingenting förutom ridhusträningen, som hon verkligen gillar. Hon är alltid jättetaggad då och jag tycker att det går väldigt bra med hennes träning. Hon är ju fortfarande långsam men lite bättre har det blivit tycker jag. Framför allt är hon glad hela tiden, även om det blir fel. I april ska vi gå kurs med Åsa Emanuelsson och det tror jag kan bli en höjdare. Det ser vi fram emot! Fast jag har hört att det är då vi kommer att behöva kondisen vi har fått av att pulsa i snön...;-))

Torsdag kväll:
Nu har vi varit på träning i ridhuset. Det var jätte-jätte-jättekul! Hedvig var väldigt alert och glad och det gick riktigt bra att träna. Och Linelutten hon gjorde några hela slalom med bra fart och helt rätt! Och en hel liten träningshoppbana med 13 hinder klarade hon av med några små missar bara. Oj vad man blir glad! Ett väldigt roligt sätt att tillbringa en kväll alltså.
En dusch och lite fika, lite uppdatering av bloggen och så är det dags att hoppa i kanoten.

Avslutar med en bild från vårt jobbmöte i stan i tisdags. Ännu så länge har vi våra Tant-i-Loop Filmsmöten på Törners konditori medan vi väntar på att hitta en gemensam lokal. Vi hamnade denna tisdag mitt i bäbis-timmen... Kolla in raden av bäbisar som matas av sina fikande mammor :-)



Gonatt!

Kommentarer
Postat av: Carin

Åhh vad avundsjuk jag blir! Jag vill också gå kurs för Åsa Emanuelsson! Hon var i Jokkmokk förra helgen och höll peppkurs för instuktörer och dom var kanonnöjda. Här har du en länk till lite filmer från helgen: http://hem.passagen.se/kayla01/Index.htm

2009-03-08 @ 00:48:35
URL: http://gimikhi.bloggsida.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0