Hundbus

Torsdagens promenad var en blåsig historia...

Hedvig i motvind...


och Lin i motvind.

I förrgår var det kurskväll i Dille ridhus. Vi hade som vanligt 2 grupper med trevliga deltagare. Vi tränade grundsvängar, serpentiner och bakombyten med dom duktiga eleverna. Det är ju viktigt att gå tillbaka ibland och träna sånt som man gjorde i början. Sen tränade vi bana med en "lätt klass ett". En hoppklassbana med balansbom. En lätt, men lite klurig bana. Vi pratade om hur viktig banvandringen är för att man ska kunna göra ett bra lopp. Och så pratade vi om startrutiner och lite regler och sånt. Den här gången var det näst sista kurstillfället och nästa gång ska vi köra 2 banor under tävlingsmässiga förhållanden. Det ska bli roligt!

Fredag förmiddag satt jag och jobbade och väntade på att Klas skulle komma hem. Han skulle hämta grejor till jobbet och så skulle han ta med sig Johanna till bussen när han åkte igen. Men han blev sen och Johanna började undra ifall hon skulle hinna. Då ringde telefonen. Jag trodde det var Klas men det var Gittan...Och när jag hörde hennes röst så kom jag på att jag ju hade glömt att vi bestämde att jag skulle komma dit och dricka elvkaffe och sen skulle vi ta en promenad med vovvarna. Ja, jösses vilket dåligt minne man har! Nåja, det visade sig att Klas inte hann hem för att skjutsa Johanna så jag gjorde det istället när jag åkte till Gittan.

Väl hos Gittan fick jag gott kaffe och "tårtbuffé". Flådigt värre. Dom hade haft kalas dan innan så det fanns en del godis kvar som jag alltså fick smaka. Gott!  Sen gick vi ut med hundarna. Lin och Bell sprang och sprang och sprang...och brottades däremellan. Vi gick som vanligt och surrade om ditten och datten. Vädret var ganska skönt, solen sken men det blåste lite kallt. Efter den stärkande promenaden åkte jag hem och jobbade vidare. Hundarna var lugna hela eftermiddan. Inte förrän det var middagsdags hörde dom av sig.


Här har Lin och Bell just påbörjat springandet. I bakgrunden ser ni att 25:an har börjat tina fram. Nu ser man faktiskt översta rutan i fårstängslet. Hurra! Våren är på gång!!!

   

   


Gittan med Tito och blandisen Lukas (Irl. setter/golden). Lukas är Gittans sons hund.


Lin och Bell fortsatte busa hela tiden när vi gick promenad.

Idag, lördag gick jag Björnvägen med hundarna och skoterleden hem igen. Jag hoppades på att få se nåt rådjur eller hare så att jag kunde se om antijaktträningen gett något resultat. Inte ett djur såg vi på hela sträckan. Inte ens en orre. Men när vi kom ut på vägen och var nästan hemma så fick jag syn på nåt som kom travande på grannens väg. Det var en... REN! Toppen tänkte jag, nu kan jag träna Lin! Men precis när den sprang över vägen framför ca 50 m framför oss och försvann in i skogen, lyckades båda hundarna titta åt ett annat håll och ingen av dom la märke till den! Jag lovar att om dom hade varit lösa så hade båda naturligtvis sett den ordentligt. Men inte när jag hade björnkoll på dom givetvis! Typiskt! Det hade ju varit roligt att träna "skarpt läge" med Lin. Ja, ja, jag får väl hoppas på att det går bättre på nästa promenad. Gissa förresten vad det har varit för väder idag? Jodå, det har snöat och blåst nästanhela dan! Huvva!

Kollade in och dokumenterade lite nya älgpass på vägen. Om jag får ha en åsikt så tycker jag ju att det är mycket högre standard på älgpassen i Mo än i Hölje/Åsmundgården. Eller hur?

 

Nu är det dags för middag. Idag blir det laxfile. Jag har fått mig en lördagspilsner och mår ganska gott. Snart är klockan 20.30. Då ska vi släcka lyset och elda i kaminen en timme. Om nu inte Johanna bara MÅSTE titta på nåt på tv just då... Vi får se hur det går. Och så ska vi försöka komma ihåg att ställa om klockan till sommartid innan vi går och lägger oss. Jag har äntligen lärt mig att man ställer fram klockan på våren och tillbaka på hösten. Det var nån klok människa som sa att det är samma som med trädgårdsmöblerna... och det gjorde att jag kom ihåg hur det är. Det gäller ju bara att man kommer ihåg att det är trädgårdsmöblerna och inte sparken eller snöslungan som man pratar om ;-))

I vilket fall så är det nu ett faktum att det är vår på gång och dagarna blir längre och längre...! Hoppas att det inte snöar imorron.

Kommentarer
Postat av: Nina

Med tanke på tidsomställningen har jag som minne att en timma tar semester hela sommaren, och kommer inte tillbaka förren på hösten, -men VAR den är hela sommaren, det vet jag inte;-)

2009-03-30 @ 11:13:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0