Vallning av både det ena och det andra...

har vi haft för oss i veckan. För det första har Lin och jag vallat varje dag på våra egna små tackor. Det börjar gå riktigt bra tycker jag. Idag var det ett riktigt kvalitetspass i hagen. Tackorna är väldigt snälla och medgörliga. Dom aktar sig för Lin men är inte hysteriskt rädda och dom är väldigt tama och klappvänliga för mej. Det är riktigt roligt att ha får¨på gården och så blir det så fint där dom äter. Och jag märker ju att det är väldigt nyttigt med korta men frekventa pass för Linelutten.

På vallningskursen i tisdags fick vi prova på att valla på Elsas fina stutar. Dom är också väldigt vallningsvänliga och medgörliga. Jag fattar inte att såna "kolosser" finner sej i att bli flyttade på av en liten fjollig hund. Men det gick bra för oss alla 3, eller 6...Det var jag och Lin, Sofie och Diesel och Pernilla och...ja, vad var det nu hon hette...en liten svart aussietik är det i alla fall. Vi hade hundarna i lina och tränade på att fösa dom runt hagen åt båda hållen. Sista gången fick vi själva välja en väg som vi skulle hålla och den fick inte vara bara längs staketet. Det var väl med varierande resultat, men i det stora hela gick det ganska bra. Nästa gång på kursen blir det får igen och gången därpå ska vi till stutarna. Roligt alltså!


Lin väntar på sin tur hos stutarna.

   
Sofie o Diesel, i bakgrunden instruktörerna Elsa och Eva. Alla stutar på en rad... Pernilla med hund hos stutarna.

Idag efter vallningen tog vi ett pass på agilitybanan också, Lin och jag. Hedvig är ju fortfarande sjukskriven efter operationen och får ta det lugnt nån vecka till. Men såret läker jättefint och hon är pigg och glad och väldigt sugen på att busa med Lin och att jobba med mej. I alla fall så gick det väldigt bra med Lins agilityträning också. Vi har börjat lägga på fart vid kontaktfälten nu och det funkar 9 gånger av 10 att hon stannar som hon ska. Vi tränar också slalom med fart och hinder före och efter och det går väääldigt bra. Idag gick hon också upp på gungbrädan själv och slog över den utan att jag behövde uppmuntra henne! Det var skoj! Jag tränade ju förra helgen på gungbrädan i Sveg som var lite skramlig. Då lät jag henne bara gå över den och belönade direkt med kampleksak utan att kräva kontaktfältsstoppet. Jag tror det är den träningen som gjort att hon tycker att brädan är roligare nu. Idag var det inga problem alls att få henne över och att stanna på kontaktfältet också. Det börjar faktiskt kännas som om det kan vara möjligt att starta i Skutskär nu och jag ser verkligen fram emot det!

I onsdags ville Johanna med ut och gå så vi tog en promenad sent på eftermiddan. Det var så fint på ett ställe längs skogsvägen där det rann en liten bäck. Vi stannade till ett tag och Johanna och hundarna kollade in vattnet. Det porlar så mysigt av en bäck. När jag var liten hade vi en bäck precis bakom huset och jag skulle önska att det fanns en bäck där jag bor nu också. Det är nog det enda som saknas för att det skulle vara perfekt där jag bor. Det finns ju allt annat som man kan behöva: agilitybana, får, mycket skog med promenadvägar...men inget vatten. Kanske nån snäll skogsentreprenör skulle kunna komma och anlägga ett viltvatten på min tomt??? ;-)) Och så skulle det förstås vara skönt med en asfalterad väg... Men man kan ju inte få allt här i världen. Jag är rätt nöjd ändå som det är.


Johanna och Lin studerar bäcken.
  
Johanna och Hedvig sitter i lugn och ro...och Lin kommer farande. Midsommarblomster.

Igår var jag och filmarkollegan Henrik och filmade  midsommarfirandet  vid Kyrkås gamla kyrka. Det var till vårt gemensamma projekt "Litsfilmen" som vi jobbar med just nu. Vädret var jättefint precis när vi kom dit och tills dansen kring stången hållit på en stund. Sen började det ösregna och fortsatte att göra det hela tiden som vi var kvar. Svensk sommar kallas det visst...
På kvällen var Klas och jag hemma och hade en mysig och lugn midsommarafton. Johanna var i stan och firade med kompisarna. Vi åt sushi istället för sill och tog en whisky efter maten istället för nubbe till maten. Inte dumt alls!


Midsommarstången är just rest och solen lyser fortfarande...



Folkdanslaget dansade först kring stången och sen var det dags för "vanligt folk" att ta sej en svängom. Vi filmade och hade inte tid att dansa...;-))
I bakgrunden syns Kyrkås gamla kyrka som troligen är från 1100- eller 1200-talet. Klas och jag gifte oss där 4  juli 1992. Mer om kyrkan hittar du här

Ikväll får vi middagsgäster. Ingela, Örjan och Chippen (cairnterrier) kommer och hälsar på. Vi ska äta grillad kyckling med grönsaksknyten och till efterrätt inbakad västerbottenost med hjortronsylt... Låter bra va? Och imorron blir det vallning hos Gittan. Ja, på nåt sätt ska vi nog få den här helgen att gå också... :-D

Kommentarer
Postat av: Anonym

Det gäller att skapa nya traditioner.

Full fart ser jag!

Vi syns snart!

Kram

2009-06-22 @ 23:20:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0