Retreat tror jag det heter...


...när man reser bort för att vara tyst och njuta av att bara filosofera. I så fall har jag varit på det. Nämligen hos vännen Karin i hennes lilla ensliga stuga i Nästansjö utanför Vilhelmina. Vilket härligt ställe det är! Och Karin är en toppenkompis som verkligen kan konsten att göra det mysigt och fixa god mat! Och tillsammans är vi jättebra på att göra ingenting;-)) På en udde i sjön ligger stugan och det lilla badhuset med badtunna på altanen. Ingen el, vedelning i öppenspisen, gasolspis och utedass och vatten från sjön och regnet och skitlångt till närmaste granne. Ja, ni fattar hur mysigt det är!


Linelutt framför stugan.

Jag åkte dit på söndag eftermiddag. På vägen dit stannade jag i Fyrås och gjorde ett besök på Fyrås Gård tillsammans med Gittan, Pelle och Klas som åkte MC dit. Vi åt deras specialité, äggostkaka. Got, gott! Sen for mc-åkarna hemåt i regnet och jag puttrade vidare till Nästansjö.


Knuttarna Pelle och Klas och spättan Gittan.

Framme vid 18-tiden. Middan var serverad, sallad med chevrèost och på det en delikat renskav med enbärskrydda. Gott vin till förstås. Efter middan var det givetvis dags att hoppa i badtunnan. Ute var det +6 grader, men i badet var det varmt och skönt. Karin hade eldat bra i kaminen som värmer vattnet. Vi tog oss en badpilsner och bara myste. Sen tog vi ett dopp i sjön. Inte lika varmt men ändå skönt. Tillbaka i tunnan en stund och sen efterrätt i det lilla mysiga badhuset. Jag kan säga att vi somnade ovaggade sen. Hundarna fick rejsa omkring som dom ville runt stugan. Dom badade och busade och hade det jätteskönt dom också. Lin somnade som en stock direkt när hon kom in i stugan. 

 
Efterrätten serverad. Mums! 
 

Utsikten från badhuset ut mot sjön.

Jag sov jättegott uppe på loftet. När jag vaknade var klockan halv 9. Vi åt en långfrukost som räckte över lunch också. Sen gick vi ut och drog ihop lite ris på tomten, städade ur badtunnan och småfixade lite en stund. Efter det drack vi kaffe och jag tog en tupplur på soffan. Fattar ni hur avkopplande det var att vara där??? Att jag inte tar mej dit oftare! Åkte hemåt vid 17-tiden, stannade till en kortis i Strömsund och var hemma ungefär kl 20. Tusen tack Karin, för att jag fick komma till din fina, mysiga stuga! Jag kommer tillbaka, var så säker!

   

   

I lördags kväll tog Klas och jag en tur på Fetpöjken (Klas motorcykel...) till Kretsloppshuset i Mörsil. Där serverades kolbullar och blues i sommarnatten med Sannetorp Bluesband. Jättebra musik och goda kolbullar. Och en jättefin mc-tur. Vi åkte bl.a. gamla E75:an över Alsen. Otroligt vacker väg. Det var vindstilla på Alsensjön och en fantastisk sommarkväll. Najs!


Fetpöjken vid Kretsloppshusets skylt.

 
Fetpöjkens husse... och den vackra trädgården.

Tisdag kväll var det så dags för vallningskurs i Dvärsätt som vanligt. Jag fick träna drivning, höger-vänster, fålla in och ut och Lin jobbade ganska bra hela tiden. På slutet gjorde vi en vandring som började med fålla in och ut och sen drivning genom 2 grindar och avslutade med att placera fåren på anvisad plats. Det kändes fint och Linelutten jobbade på bra. Eva och Gittan gjorde vågen när vi kom tillbaka:-)))

 
Eva, Gittan o Bell funderar. Pernilla med Calla frågar och Eva förklarar

När vi kom hem till Åsnegården hjälpte Gittan och Bell mej att flytta mina får till en ny hage. Det var tur att jag bad henne för fåren var riktigt springiga och krångliga så jag tror inte att jag och Lin hade fixat det. Åtminstone inte på den sidan midnatt...Tack snälla Gittan!

Idag har vädret varit jättefint. Jag har suttit på altanen och jobbat med teckningar. Mitt på dagen fick jag besök av min kära brorson Mattias och hans goa sambo Carola. Vi drack kaffe och pratade en stund innan dom åkte iväg på norrlandssemester mot Åsele och Stekenjokkvägen. Vi höll också tummarna för brorsan som är i Umeå och blev opererad dag. Vi fick rapport från min svägerska att allt hade gått bra och att han nog ska repa sig ganska snart. Skönt att höra, det är så "agasamt" med operationer och olika prognoser och diagnoser. Fast jag är säker på att det ska ordna sej. Jag håller i alla fall alla mina tummar för det.

Imorron bitti ska vi vallträna på mina får. Gittan och Jimmy kommer hit med vovvarna för att träna. Det ska bli skoj att se hur det går.

Kommentarer
Postat av: Mackan

Men vilken själsfrid du fick i Vilhelminastugan. Kanonfina bilder!

Du och Klas kan verkligen konsten att njuta. Lite god blues och god kolbulle till. Avis blir jag.



Hm..det går FÖR bra för dig och Lineluttan i vallnignen. När ska hon bli olydig..? :D ;)

2009-07-16 @ 10:59:18
Postat av: Grete og co

Det var moro å se Hedvig og Lin "in action" i helgen - dere er dyktige!

Lykke til videre med treningen!

Vi ses!

2009-07-27 @ 14:52:44
URL: http://www.workingspirit.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0