Long time no blogg...

Så nu får  det bli ett lååångt inlägg istället med mycket bilder från den gångna veckan.

 

Och då kan vi ju börja med en bild från förra fredan...Lera så långt ögat når. Inget kul alls. Björnvägen bytte tillfälligt namn till Lervällingen... Men det är historia nu.

På våren brukar kurser i diverse saker dra igång, och den gångna veckan har en hel kurs varit och en har börjats på. Helgen tillbringade vi i Dille ridhus. Åsa Emanuelsson från Lidingö kom hit och höll agilitykurs för tävlingsförare. Vi hade fått lite förvarning om att det skulle bli springa av...och det blev det, vill jag lova. Träningsvärken satt som en smäck redan på söndag morron och på måndag morron upptäckte jag muskler i min kropp som jag inte ens visste om. Men oj, oj, oj vilken bra och ooootroligt rolig kurshelg! Sänder ett stort tack till Åsa! En sån engagerad, positiv, och klok tjej! Gå en kurs för henne om ni kan!


Åsa förklarar för Birk, Jimmy och Cissi hur enkelt det är med agility!

Vi fick lära oss att tänka "enkel agility", att inte krångla till det. Att tänka bra vägar för hunden och att placera sig och röra sig så att hunden förstår vad vi menar att den ska göra. Att köra fullt ut, inte fega och tänka som en vinnare! Ja, ni fattar ju att vi kommer att bli ett farligt gäng som åker runt och vinner i sommar! Åsa hade också lite roliga ovanliga svängar som vi fick prova på. Spännande att lägga till i träningen framöver.


Åsa visar hur man gör olika svängar och kroppsrörelser...


Gittan, AnnaKarin och Tina lyssnar spänt!

Jag gick kursen med Hedvig. Hon har taggat till ordentligt under vintern och varit väldigt på under träningarna. Det verkar som om sättet att köra som Åsa lär ut passar henne som handsken. Hon blir trygg och peppad och törs dra på utan att fråga. Jag får faktiskt springa hela banan igenom numera istället för att vänta in henne hela tiden. Det ska bli roligt att se om det sitter i när vi börjar tävla igen framöver. I så fall tror jag att hon kommer att ha bra mycket bättre tider än hon hade i fjol.

Agilitybanan håller på att tina fram och det är bara några dagar tills vi kan plocka ut hindren och köra igång med träningen. Gissa om vi är sugna! Dels för att Hedvig blivit så positiv, men också för att Lin ska få börja träna på allvar nu för att eventuellt debutera i Skutskär i juli. Om det går bra med träningen och om hon inte löper, vill säga. Vi har ju tränat en del slalom i vinter och nu funkar den ganska bra.

Lite busbilder  på Hedvig och Lin i den snö som fortfarande ligger kvar uppe i skogen:


   

Och Lin som rullar sig:
   

Linelutten och jag var på första träffen på årets vallkurs i Dvärsätt i måndags. I år går vi för instruktören Eva Nestorsson-Hansson. Det var en aussie till med som heter Diesel med matte Sofie, och så var det 4 bordercollies. Det var en väldigt positiv och trevlig stämning på träffen, så den kursen ser vi fram emot. Tisdagarna vikta alltså till vallkurs framöver. Tanken är ju också att träna vallning tillsammans med Gittan och Annakarin i Mo. Och att jag ska försöka få till en egen grupp får här hemma att träna på. Mycket att se fram emot alltså!



Lin har koll på Jimmy och Snö som kollar in fåren....


Sofie och Diesel väntar på sin tur, i bakgrunden Tina som tog hand om Hedvig åt mej.

     
Den här träffen fick vi bara titta lite på fåren för Eva ville se om vi hade tillräcklig koll på hundarna. Först fick vi själva vara med hunden vid fållan, sen gick Eva in och rörde om lite bland fåren.


Tisdagspromenad med Harriet som var ledig från jobbet en hel dag för ovanlighetens skull. Den stora hundflocken består av  lilla Lin, pappa Noah, Hedvig, Lovis och faster Pippi.

Kommande helg får nog användas bland annat till att städa tomten från allt hundbajs som samlats i vinter. Det blir en del när man har 3 stycken... Just nu har jag faktiskt 4... Jag är hundvakt i en vecka framåt åt Copee, en halvbror till Lin, helbror till Voys. En jättetrevlig kille som vi träffat en del förut. Lydig och snäll och lätt att tycka om. Han och Lin har väldigt kul ihop, Hedvig tycker att han är ganska ful men rätt kul att leka med ett tag, Lovis tycker att han är rätt söt faktiskt. Än så länge funkar det i alla fall fint. På nätterna  sover han hos Johanna i hennes säng. Han är jättesnäll, säger Johanna, fast han ska absolut ligga uppe vid huvudet och gosa.


Hela flocken uppe vid torpet i vårsolens sken! Lovis, Copee, Hedvig och Linelutten.

Igår på lunchpromenaden med vovvarna var det en väldig aktivitet. Efteråt la dom sej allihop runt fötterna på mej och var rätt nöjda en stund. Uppe vid torpet i skogen fick vi sällskap av ett par tranor som spankulerade omkring och brydde sig inte dom lekande hundarna värst mycket. Copee lekte i tur och ordning med alla tjejjerna. Till och med Lovis blev lite upp i hejsan av allt springande så hon bjöd in Copee till en lekstund. Den blev inte så lång för Lovis hade lite svårt att få med sej alla benen ordentligt. Men lite lek blev det i alla fall!




   

   


Copee hämtade en "liten" pinne att leka med...:-))

På kvällen var Johanna hemma med hundarna för jag och Klas var på "målarfest". Det var ett företag som Klas handlar hos som skulle byta leverantörskedja och därför hade ett slags releaseparty för sina kunder. Det var ungefär 200 manliga deltagare och ungefär 5 kvinnliga... Jag har då aldrig varit på en så stor tillställning där det hela kvällen var tomt på damrummet :-)) God mat och bra underhållnig var det och en trevlig tillställning alltså.

Nä, nu har nästan hela lunchtimman gått åt till göra klar bloggen som jag började på igår... Nu måste jag ut med vovvarna och sen jobba klart innan det blir after work och kanske lite grillning i det fina vårvädret!

Trevlig helg till alla er som tittar in!

Kommentarer
Postat av: Catti

Vad roligt med kurs för Åsa! Hon kan sin sak! :)

2009-04-25 @ 12:38:02
URL: http://bcspeed.webs.com
Postat av: Åsa & Ia Ell Nap

Tusen tack för de snälla orden - det värmer i hjärtat mitt att jag kunnat tillföra er något positivt.



Det var mycket trevligt hos er och jag älskade er stämning. Kramar på er alla

Åsa

2009-04-26 @ 19:53:44
URL: http://hem.passagen.se/kayla01/index.htm

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0