En helg på hemmaplan

Det här var den första helgen på länge som jag faktiskt var hemma. Riktigt skönt var det. Tid för att fixa lite hemma och att umgås med familjen. Fast lite hundaktivteter blev det ju också förstås. Lördag förmiddag tillbringade vi på agilitybanan tillsammans med Is och AnnaKarin. Vi tränade lite spännande hinderkombinationer från VM-banorna. Is och Hedvig har ju lite olika farter så vi handlade lite olika förstås, men det är ju roligt att fundera lite kring det. Lite hur och varför och olika lösningar. Det är skoj och utvecklande. Att träna tillsammans med andra är alltid kul och man lär sig mycket av varandra även om hundarna är väldigt olika.
Efter träningen tog vi en skogspromenad i det fantastiskt härliga höstvädret, sol och varmt i luften. När vi kom tillbaka konstaterade vi att vi faktiskt inte alls ville gå in. AnnaKarin åkte hem och jag fixade lite med att plocka undan lite ute inför vintern. Cyklar som skulle ställas in, blomkrukor som skulle tömmas och ställas undan, unga hundar som skulle lekas med och annat sånt nyttigt ;-)). Sen var det dags för en fika och lite städning inomhus. Jag har just nu två hundar som fäller allt vad dom orkar, den ena fäller svart hår och den andra vitt... Det hjälper inte att jag borstar dom varje dag, golvet och soffan är ändå fulla med tussar i båda färgerna. Och blandat med lite höstlöv och annan lort så blir det riktigt trevligt... Så det som gäller är tofflor på och dammsugarn framme hela tiden.

På eftermiddan kom Farfar Rolf (alltså Johannas farfar) för att få sig lite helgmat och umgänge med oss. Det är alltid trevligt när han kommer och hälsar på. Han fick lite hjälp med att fixa till bilen inför vintern och så och sen en god hemlagad middag med lite vin till. Vi blev sittande vid köksbordet och pratade om allt möjligt tills det var dags att gå och lägga sig. Johanna stack iväg direkt efter middan för hon skulle på maskeradfest i Dvärsätt. 80-talsutstyrsel skulle det vara så vi letade fram lite lämpliga attiraljer ur gömmorna (leopardskärp och plasthalsband m.m.) innan hon drog iväg.

På söndag förmiddag blev det lite vallning i Mo. Fåren var i sin vanliga hage så det blev ingen träning med Lin för jag var orolig att fåren kanske skulle springa igenom stängslet... Hedvig däremot fick sig ett par pass och det gick riktigt bra. Hon har blivit mycket bättre på fösningen nu efter nötvallningshelgen och självförtroendet har ökat ännu lite till så det går verkligen åt rätt håll, fast det tar tid. Skoj var det i alla fall.
Sen var det dags för en promenad med alla 6 hundarna (Is, Oskar, Gustav, Lovis, Hedvig och Lin) i Moskogen. Innan vi gick iväg lyckades Lin gå på elstängslet och springa ut i vägen just när det kom en bil. Det vara aldrig nån fara för henne men hon tyckte det var riktigt otäckt. Sen hittade Hedvig en äcklig fläck att rulla sig i så hon luktade skunk. Vi gick ner till sjön så hon fick bada bort det mesta av skiten. Hon och Lin tog ett race bland vågorna så dom blev både blöta och dyiga båda två. Lin var förresten ner i varje vattensamling som fanns efter promenadvägen... Nåja, vädret var härligt och det var en skön långpromenad. Hedvig lyckades också med bravaden att gå på elstängslet när vi kom tillbaka till AnnaKarins gård.

När jag kom hem igen fick jag förstås tvätta Hedvig som fortfarande luktade lite skunk och torka Lin som fortfarande var blöt. Det var egentligen bara Lovis som hade skött sig under promenaden. Resten av söndagen gick åt till lite tvättande och fix och sen lagade jag lite söndagsmiddag som vi åt tillsammans med Farfar innan han skulle åka hem igen. Efter middan tog jag en promenad med hundarna och ett litet slalompass med Lin.  Sen var det kväll och mörkt ute.

Naturligtvis glömde jag bort att ta några bilder när vi var ute med AnnaKarin och hundarna så jag har inga bilder från helgen. Men jag har några fina bilder från förra helgen på lager. Skickar ett varmt tack till Harriet som förser mig med alla fina bilder. 

 




Kommentarer
Postat av: Krokomskan..

:-)

Roligt att du använder dem!!!

2008-10-13 @ 20:52:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0