Tävling i helgen

Torsdagsträningen i Dille gick jättebra. Hedvig var riktigt på hugget och jag fick springa på ordentligt för att hinna med. Härligt! Lilla Lin skötte sig fint, hon var tyst och snäll medan hon fastbunden väntade på sin tur. Och när hon fick träna var hon duktig och var med mig trots att det fanns en massa roliga kompisar att springa till. Hon blev lite fundersam på gungbrädan, men det kom hon snabbt över. Kontaktfälten börjar sitta ordentligt nu, även med provokationer. Kul.

Ja, så var det då dags för säsongens sista tävling. På fredagen, kl 13 bar det av mot Rättvik för 2 dagars tävlande. Gittan och jag packade in oss i AnnaKarins bil med hundar, burar, väskor och ryggsäckar. Dom yngsta och äldsta hundarna fick stanna hemma, så vi hade bara 3 hundar med oss: Tito, Hedvig och Is. Vi stannade till i Sveg, världens medelpunkt... där vi fikade och tog en promenad. Sen åkte vi vidare mot målet, Hotell 4 hästar i Rättvik.

När vi kom fram till Rättvik åkte vi först till Körhallen där tävlingen skulle hållas, för att sätta upp burarna så att vi skulle vara klara med det eftersom vi hade banvandring tidigt på lördag morron. Sen åkte vi till hotellet och packade in grejorna, rastade hundarna och så var det middagsdags. Förra gången vi var i byn besökte vi en liten restaurang i närheten av hotellet. Maten där var helt ok och ägaren var rätt skojig. Så vi bestämde oss för att gå dit igen, och det var lika gott och roligt den här gången. Tyvärr kan jag inte berätta vad det roliga bestod i utan att hänga ut ägaren lite så det gör jag inte.
Efter middagen gick vi hem igen och tog en promenad med vovvarna och sen var det dags för lite Idol och en fredagspilsner. Det blev inte sent eftersom det var frukost kl 6.30 för att vi skulle hinna i tid till första banvandringen.

Lördag morron kl 5.45 ringde väckarklockan och vi studsade glatt upp ur sängarna, på med kläderna, i med frukosten och så en lagom promenad till tävlingsplatsen. Först var det lagtävlingar, både agilityklass och hoppklass. Det var omkring 20 startande lag i large och vi hade startnummer i mitten i båda. Vi hade ju bara 3 hundar att starta med efersom vår fjärde lagmedlem, Tina med Steppa, inte kunde åka med pga att Steppa löpte. Tyvärr blev laget diskat i båda klasserna. Men jag var nöjd med Hedvigs fart i båda loppen, och att hon gjorde en nolla i agilityloppet. I hopploppet fick vi 10 fel, en rivning och slalomfel (jag hade för bråttom...). Hon var riktigt på hugget så det var så roligt att köra. Och banorna var jätteroliga med bra flyt.

En stund för eftertanke fick vi kl 15.00 då all verksamhet i hallen avstannade och alla deltog i en tyst minut till minnet av agilitydomaren och vännen Lena C Carlsson som avled 26 oktober. Allt var tyst under en minut förutom några spridda hundskall. Och dem är jag säker på att Lena log åt i sin himmel.

På eftermiddagen var det dags för dom individuella klasserna. Det började med agilityklassen där vi hade ganska sena startnummer alla 3. Hedvig höll god fart genom hela loppet men kraschade i oxern. Det var en tvär sväng efter den och jag tajmade förstås fel med att ropa på henne när hon var mitt över... Sen gjorde jag ett byte bakom A-et som jag inte heller skulle göra så där fick vi en vägran. 10 fel blev det alltså där.
I hoppklassen hade vi fått startnumren nästan efter varann trots att det var nästan 100 startande hundar. 11, 13 och 16 hade vi. Hedvig var fortfarande på hugget och vi lyckades med en bra nolla någon sekund under referenstiden. Riktigt bra eftersom hon har haft svårt att klara tiderna i hoppklasserna förut. Jag var nöjd med min körning också, jag lyckades göra det som jag hade tänkt mig på rätt ställe och i rätt tid. Inte dåligt av en vimsig gammal tant! Resultatet av detta lopp blev en 28:e plats...

   
Bilder från den fina hallen. Ljus och trevlig med ett jättebra underlag att springa på både för hundar och människor.

Lördag kväll hade vi bestämt oss för att gå till restaurang Sjövillan och äta. Vi har varit där också förut. Det är ett så fint ställe, mysig miljö och ruskigt god mat. Även denna gång var maten jättegod och servicen förträfflig. Så vi promenerade hem mätta och nöjda, med ett lagom stort hål i plånboken. Så fick hundarna sig en kvällspromenad och vi gjorde oss redo för den obligatoriska dokumentationsfilmen. Vi har dokumenterat några av våra tävlingsplatser tidigare med en liten film om platsen och kanske en liten historia. Påhittade eller sanna, det varierar....Det har varit allt från beiga tanter i Umeå till religiösa betraktelser i Gagsmark och mordgåtor i Hälsingland. Ja, ni förstår vidden och allvaret i det hela...

Nåväl, denna gången skulle vi reda ut varför Rättvik heter just det. Gittans detektivbyrå fick uppdraget och hon hittade då en inföding, nämligen Vik-Toria Vik-Lund, en riktig dalkulla. Hon berättade på dalmål om hur rättviksborna arbetade med att vika handdukar och servetter till hotell och restauranger i byn. Eftersom de skulle vikas rätt så fick byn heta Rättvik. Finurligt eller hur? Be gärna om att få se filmen någon gång, det är en upplevelse. Jag lovar. Så här ser Vik-Toria ut:

 

När Vik-Toria gått hem och vi hade filmat klart så fick vi oss lite kaffe och avec. Jojomän, det är till att festa loss! Vi tog till och med en öl lite senare, så det var riktigt festligt. Vi kollade på loppen från dagen och Is satt som vanligt limmad vid teven och studerade intresserat sina lopp. Hedvig föredrog att vila sig i form till nästa dags lopp och Tito lade sig snyggt tillrätta i plyschsoffan (med filtöverdrag...). Så här såg dom ut:

    

Efter en god natts sömn var vi så redo för en ny tävlingsdag. På söndagen började det med de individuella loppen, först agilityklassen och sen hoppklassen. Hedvig och jag lyckades nolla agilityklassen som var rätt trixig men kul, med några sekunder tillgodo på referenstiden. Det blev en 15:e plats som jag är väldigt nöjd med i den konkurrensen. Många diskade sig och jag tror att det var mindre än hälften som kom i mål.
I hoppklassen var Hedvig lite seg i starten för hon gick några steg framåt i starten och blev lite osäker på om hon hade gjort nåt fel där. Men efter några hinder taggade hon till och vi gjorde ett rätt bra lopp ändå. Men det blev 0,53 tidsfel så nån helnolla blev det ju inte denna gången tyvärr.
I hopplagklassen diskade vi oss. Jag lurade Hedvig så hon sprang förbi ett hinder och råkade springa tillbaka in i tunneln, som vanligt var det enbart mitt fel. Och totalt en diskning för laget alltså.
I agilitylagklassen tog vi oss igenom allihop men Hedvig och jag fick fel i slalom, givetvis för att jag hade för bråttom igen... Eftersom vi åkte iväg hemåt så fort som möjligt efter den klassen så vet jag inte vad vi kom på för plats, men vi fick i alla fall en placering.
Hedvig var trött på söndag eftermiddag och det var hon inte ensam om. Bordercollien på bilden vet jag inte vad han heter, men så här låg han hela eftermiddagen och sov, mitt i allt spring och stoj. Ljudnivån i hallen var stundtals öronbedövande så det är inte så konstigt att både folk och hundar var trötta i slutet på helgen.

 

Vi kom hem utan missöden (Tack för bra körning, AnnaKarin!). Lin blev jättelycklig för att hennes kompis Hedvig äntligen kom hem så hon hade nån att leka med. Lite glad att se mig var hon förstås också. Det var jättemysigt att få en kram av Johanna som hade kommit hem från Stockholm medan jag var borta. Hon har ju varit borta en hel vecka. Klas verkade också rätt nöjd med att vi var hemma igen allihopa.

Tack Mo-Tanter för trevligt sällskap och glada skratt i helgen! Vad det skulle vara trist utan våra tävlingsresor!

Kommentarer
Postat av: Harriet

Ojoj...den dära Vik-Toria verkar ju vara en riktigt hemvävd typ.....;-)

2008-11-10 @ 23:59:49
URL: http://www.noah.se
Postat av: Lena

2008-11-11 @ 01:50:29
Postat av: Lena

Jojo.. den där Vik-toria förstår jag nog.. släkt med Vintervante och Sommarstompa och allt vad de heter de där tanterna bääääsch. En annan har ju varit med en helg och vet hur det kan gå till. Och det vill man inte vara utan.

2008-11-11 @ 01:54:42
URL: http://www.windedos.se
Postat av: stina hällström

Hej Ingrid! vad kul att läsa din blogg med fina bilder på dina underbart vackra hundar :)

Ha det så bra Mvh Stina med Igor

2008-11-11 @ 19:54:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0